Tazkirah Minggu Ini: Al-Anfaal(8):27 & Al-Ahzaab(33):72-73

Salam,

Tazkirah minggu ini adalah tentang ayat dari surah Al-Anfaal(8), ayat ke-27.

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya dan (janganlah) kamu mengkhianati amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui.(27)

Ayat ni melarang kita mengkhianati amanah. Yang paling penting amanah Allah dan Rasul. Allah dan Rasul mengamanahkan kepada kita Islam. Allah dan Rasul mengamanahkan kita supaya menyebarkan agama Islam kepada semua orang. Allah dan Rasul mengamanahkan kita supaya mengajak kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran.

Kita buat tak amanah Allah dan Rasul ni?

Amanah yang kedua adalah amanah orang lain kepada kita. Contohnya kalau orang amanahkan kepada kita sesuatu. Apa2 saja. Pen sebatang sekalipun. Kita kena menjaga pen itu dengan sebaiknya. Jangan hilangkan atau rosakkan pen tu.

Contoh lain adalah amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita. Kalau kita dipilih jadi pemimpin. Kita kenalah amanah. Jangan mengkhianati rakyat2 yang dipimpin. Kalau kita jadi doctor, kita kena amanah dengan segala kerja kedoktoran kita tu. Kalau kita jadi polis, kita kena amanah dengan kerja polis kita tu. Kalau kita jadi cikgu, kita kena amanah dengan kerja cikgu kita tu, kalau kita jadi… Oke, dapat point yang aku nak cakapkan, kan?

Ada satu cerita (tak pasti kesahihan cerita ni, sorry), Imam Ghazali bertanyakan beberapa soalan kepada anak2 muridnya. Salah satu soalan tu, Imam Ghazali tanya: Apakah benda yang paling berat didunia. Anak2 murid dia pun jawab la segala benda2 yang berat. Besi, baja, gajah, dll. Lepastu Imam Ghazali pun jawab: Betul tu, semua jawapan yang kamu2 bagi tu betul2 belaka. Tapi benda yang paling berat adalah memegang amanah.

Dalam surah Al-Ahzaab(33), ayat 72.

Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya) dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.(72)

Langit, bumi, gunung-ganang semua pun tak mampu nak pikul. Berat sungguh kan. Tapi manusia yang suka melakukan kezaliman dan yang suka2 nak buat kerja ni sanggup ja nak pikul walaupun tak mampu nak menjaganya.

Sambungan lagi ayat surah Al-Ahzaab, ayat 73.

(Dengan kesanggupan manusia memikul amanah itu maka) akibatnya Allah akan menyeksa orang-orang lelaki yang munafik serta orang-orang perempuan yang munafik dan orang-orang lelaki yang musyrik serta orang-orang perempuan yang musyrik dan juga Allah akan menerima taubat orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman dan sememangnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(73)

Nak sangat jadi pemimpin, nak sangat jadi doktor, nak sangat jadi polis, nak sangat jadi cikgu,, last2 kena siksa. Kalau tak nak kena siksa, jagalah amanah2 tu elok2. Oke?

p/s- Hari ni birthday Kak Mai. Happy Birthday Kak Mai!! Nak anak sedara satu. Kak Nini kata oder macam kat kedai mamak. Hehe~ 🙂

Advertisements

2 Responses

  1. baik…
    nnt bagitau abg wira k…
    it take two to tango :p

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: