Tazkirah Minggu Ini: Al-Baqarah(2):214

Salam,

Tazkirah minggu ini aku tujukan kepada diri sendiri. Ayat ke-214 dari surah Al-Baqarah, surah ke-2 yang bermaksud:

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (214)

Semua orang nak masuk syurga. Aku pun nak masuk. Tapi layak ke nak masuk kalau hidup senang-lenang je? Tidak ada ujian? Tidak ada dugaan?

Eh, mesti la ada kan ujian dan dugaan tu. Mesti la pernah ditimpa kepapaan. Mesti la pernah diserang penyakit. Mest pernah ditimpa pelbagai masalah. (Mungkin masih belum pernah diserang musuh)

So, apa yang kita buat bila kena ujian dan dugaan tu?

Tazkirah ni ditujukan khas untuk diri sendiri. so aku jawab sendiri dalam hati. Untuk orang lain yang ‘ter’baca tazkirah ni sila jawab sendiri apa yang korang buat bila kena ujian dan dugaan. Or even better, share dalam comment. 🙂

Advertisements

One Response

  1. kenapa sAyANg?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: